EIA/SEA A PRÍPRAVA INVESTÍCIÍ
ENVICONSULT spol. s r.o. zabezpečuje proces EIA, vrátane podporných štúdií a inžinieringu, až po vydanie rozhodnutia, resp. záverečného stanoviska. Posúdenie vplyvov na životné prostredie môže byť vykonávané aj v rámci DÚR, DSP alebo štúdií realizovateľnosti. To znamená v predprojektovej aj projektovej fáze prípravy investície.
Súčasťou dokumentácie EIA môžu byť podporné štúdie:
- hluková štúdia vrátane merania hluku,
- rozptylová štúdia,
- primerané hodnotenie území Natura 2000,
- inventarizácia biotopov, rastlinných a živočíšnych druhov
- posúdenie klimatických zmien
- posúdenie podzemných a povrchových vôd v zmysle európskej smernice o vodách
- dendrologická štúdia s inventarizáciou drevín a ich spoločenským ohodnotením,
- svetlotechnický posudok,
- základné posúdenie v zmysle zákona o závažných priemyselných haváriách
Po zabezpečení rozhodnutia alebo záverečného stanoviska z procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA) ponúka ENVICONSULT spol. s r.o. vypracovanie projektovej dokumentácie pre územné rozhodnutie alebo stavebné povolenie. Špecifickou oblasťou, s ktorou má spoločnosť bohaté skúsenosti je Integrovaná prevencia a kontrola znečisťovania – IPKZ.
V prípade manažmentu komplexnej agendy povoľovacieho konania sa stávajú súčasťou zmluvného balíka aj zameranie, geologický prieskum a ďalšia agenda, vrátane zastupovania klienta na všetkých konaniach až po získanie príslušného povolenia.
Posudzovanie vplyvov na životné prostredie (EIA)
V súlade so zákonom č. 24/2006 Z.z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie podliehajú vybrané investičné zámery posúdeniu ich vplyvov na jednotlivé zložky životného prostredia, s cieľom identifikácie možných konfliktov s požiadavkami na ochranu životného prostredia a návrhu opatrení na elimináciu, resp. minimalizáciu vplyvov na životné prostredie.
Od roku 1994, keď ENVICONSULT spol. s r.o. vstúpila na environmentálny trh, bola jej nosným zameraním tzv. EIA, čiže posudzovanie vplyvov na životné prostredie v zmysle novovzniknutého zákona č. 127/1994 Z.z. V priebehu nasledujúcich rokov sa stala spoločnosť jedným z nosných spracovávateľov EIA dokumentácie (zámerov a správ o hodnotení variantov) pre SSC, RD a neskôr pre NDS, a.s.. Jednalo sa o viac úsekov diaľnice D1 a D18 v regióne severného Slovenska. Z náročnejších úloh v oblasti líniových stavieb riešil Enviconsult aj vybrané úseky rýchlostných komunikácií medzi Dunajskou Stredou a Novými Zámkami, Žiarom nad Hronom a Žarnovicou či úseky R2 medzi Trenčínom a Žiarom nad Hronom a v okolí Rimavskej Soboty a Košíc.
Doteraz bolo spracovaných cca 60 environmentálnych posúdení pre cestné komunikácie. Celkovo by mal počet dokumentov EIA v krátkej dobe dosiahnuť hodnotu 800.
Počas histórie spoločnosti sa zabezpečovanie procesu EIA vykonávalo takmer pre všetky oblasti činností obsiahnuté v prílohe č. 8 zákona. Medzi referencie spoločnosti sa dostala prevažná časť oblastí priemyslu, s istou preferenciou automobilového a kovospracujúceho priemyslu, ale aj ostatné oblasti ako rekreácia, občianska vybavenosť, logistika, odpadové a vodné hospodárstvo. Osobitným špecifikom je oblasť energetiky, reprezentované paroplynovými cyklami, klasickými teplárňami a elektrárňami, ale aj vodnými, solárnymi, veternými a jadrovými elektrárňami.
Medzi výraznejšie referencie v tejto oblasti sa radia dokumentácie EIA pre podniky KIA Motors a Mobis, Continental Matador, paroplynové cykly pre Stredoslovenskú energetiku (EDF), Slovintegru, PPC Energy, eustream vo Veľkých Kapušanoch. Významný cezhraničný aspekt malo posudzovanie Prepojovacieho plynovodu medzi Poľskom a Slovenskom v celkovej dĺžke viac ako 300 km, ktoré sa spracovávalo pre spoločnosť eustream.
Spracovanie odborných posudkov podľa zákona č. 24/2006 Z.z. predstavuje istú nadstavbu nad dokumentáciou EIA. Od roku 2001 sa ministerstvo alebo iný príslušný orgán obrátil na Enviconsult viac ako 30 krát. Posudzované boli aktivity takých spoločností ako Jaguar Land Rover Slovakia, Národná diaľničná spoločnosť, SSC, ŽSR, Automobilový závod PSA Trnava (Peugeot/Citroen), Volkswagen, Samsung Electronics Slovakia a iné.
REFERENCIE
Skipark Kojšovská Hoľa
Proces posudzovania vplyvov na životné prostredia bol zahájený už v roku 2008. Následne bol nový zámer predložený v októbri 2016. Správa o hodnotení bola predložená vo februári 2018. Záverečné stanovisko bolo vydané 22.11.2018 a správoplatnené 27.12.2018 (pozri link). https://www.enviroportal.sk/sk/eia/detail/skipark-kojsovska-hola
Účelom zámeru bolo posúdenie vplyvov výstavby lyžiarskeho strediska na Kojšovskej holi, ktoré predstavuje rozšírenie a dobudovanie existujúceho strediska SKIPARK ERIKA – KOJŠOVSKÁ HOĽA, nachádzajúceho sa na katastrálnom území Zlatá Idka, Kojšov a Gelnica.
Hlavným pozitívom bude komplexné dobudovanie strediska pre realizáciu zimných a letných športových aktivít v území v dostupnosti krajského mesta Košice, t.z. v regióne kde ponuka rekreačných aktivít absentuje.
Za najvýznamnejší rušivý činiteľ možno označiť etapu prípravy územia (výruby) a samotnej výstavby a to šírením hluku, imisií a pohyb stavebných mechanizmov, ktorý bude zasahovať do širokého okolia. Počas prevádzky strediska je hlavným negatívnym vplyvom doprava – hluk, znečistenie ovzdušia a zvýšený pohyb návštevníkov.
Do posudzovaného územia zasahuje ochranné pásmo III. stupňa vodárenských zdrojov – vodárenská nádrž Bukovec s potokom Ida a ochranné pásmo III. stupňa vodárenských vodných tokov Perlový potok. Odber povrchovej vody na zasnežovanie je navrhovaný z Kojšovského potoka, ktorého prietok je limitovaný a preto je v území navrhovaná výstavba akumulačných nádrží. Celé rozvojové územie sa nachádza v CHVÚ Volovské vrchy. Ako najvýznamnejší rušivý činiteľ na spoločenstvá vtákov riešeného územia možno označiť etapu výstavby.
Vzhľadom na hlavné problémové okruhy viažuce sa na ochranné pásma dôležitých vodných zdrojov a cenné územie spadajúce pod NATURA 2000 nebola štátne správa ochotná projekt podporiť.
Aby bol zámer priechodný musel pristúpiť navrhovateľ k zníženiu nárokov na vybavenosť spojenú s navrhovanou činnosťou.
Bolo preto upustené napr. od výstavby akumulačnej nádrže na zasnežovanie v Perlovej doline, od prístupu dopravy do strediska cez Perlovú dolinu a od výstavby parkoviska v tomto priestore. Upustené bolo aj od výstavby novej zjazdovky v smere do Perlovej doliny. Bolo tiež upustené od návrhu dopravných zariadení a zjazdoviek v smere do Kojšovskej doliny, vrátane prístupu cez dolinu, výstavby parkoviska a akumulačnej nádrže v Kojšovskej doline.
Pre potreby SoH bolo potrebné vypracovať tieto analýzy:
Hodnotenie vplyvu stavby na územia sústavy Natura 2000 v zmysle článku 6.3 smernice 92/43/EHS o ochrane prirodzených biotopov a voľne žijúcich živočíchov a rastlín (Pačenovský, 2016, 2017).
SKIPARK Kojšovská hoľa – rastlinstvo a biotopy (Nižňanská, 2016, 2017).
Posúdenie dopadov plánovanej výstavby a rozšírenia lyžiarskeho strediska na Kojšovskej holi na lesné porasty (Baláž, 2016, 2017).
Hydrogeologický posudok (Pirman, 2017).
-
Skipark Kojšovská hoľa
-
NOAD, s.r.o.
-
Volovské vrchy, Kojšovská hoľa
Eustream prepojovací plynovod
ENVICONSULT spol. s r.o. vstúpil do procesu posudzovania vplyvov (EIA) v novembri 2014 a správa o hodnotení bola predložená na MŽP SR v auguste 2015. Záverečné stanovisko bolo vydané MŽP SR dňa 21.1.2016 (pozri link).
https://www.enviroportal.sk/sk/eia/detail/prepojovaci-plynovod-polsko-slovensko
Hlavným cieľom posudzovaného projektu podľa je vybudovať plynovod, ktorý bude prvým prepojením medzi poľským a slovenským tranzitným systémom plynovodov, a ktorý posilní energetickú bezpečnosť v oboch krajinách a bude základom pre vytvorenie severojužného plynárenského koridoru (jeden z prioritných koridorov v EÚ).
Tranzit plynu v strednej Európe je v súčasnosti nastavený hlavne v smere z východu na západ. K prioritám EÚ preto patrí vybudovanie severojužného plynárenského koridoru, ktorý umožní prepravu tejto strategickej suroviny od Baltského mora, kde sa nachádza poľský LNG terminál Świnoujście, cez krajiny strednej Európy až k Jadranskému moru, kde sa bude nachádzať chorvátsky LNG terminál na ostrove Krk.
Poľská časť projektu predstavuje výstavbu nového plynovodu od štátnej hranice so Slovenskou republikou do existujúceho plynovodného uzla a podzemného zásobníka Stra-chocina. Na poľskom úseku sa plánuje aj výstavba novej kompresorovej stanice.
Slovenská časť projektu predstavuje výstavbu nového prepojovacieho plynovodu zo štátnej hranice s Poľskou republikou do existujúcej kompresorovej stanice vo Veľkých Kapušanoch.
Na základe hydraulickej analýzy, optimalizačnej analýzy a dohôd prevádzkovateľov prepravných systémov boli stanovené nasledujúce špecifikácie pre navrhovaný plynovod:
- ¬ priemer plynovodného potrubia – 1000 mm,
- ¬ maximálny prevádzkový tlak – poľská časť vrátane slovenskej časti až po HPS Výrava – 8,4 MPa,
- ¬ maximálny prevádzkový tlak – slovenská časť od HPS Výrava až po KS Veľké Kapušany – 7,35 Mpa,
- ¬ maximálna prepravná kapacita v smere SR – PR je 16,788 miliónov Nm3/d a v smere PR – SR je 13,842 miliónov Nm3/d
Prepojovací plynovod a s ním súvisiace prevádzkové objekty sú riešené v troch základných variantoch a troch nových variantoch, požadovaných rozsahom hodnotenia. Posudzovanie vplyvov na životné prostredie bolo vykonané v katastroch 77 obcí v rámci 5 okresov a 2 krajov.
Dĺžka riešenia jednotlivých variantov:
Variant | 1 | 1A | 2 | 2A | 3 | 3A |
Dĺžka v km | 105,7 | 100,0 | 116,8 | 111,3 | 108,3 | 101,0 |
Medzi významné environmentálne a sociálne vplyvy patrili vplyvy vyplývajúce z toho, že investícia bude realizovaná v doteraz nedotknutom území a budú tak zasiahnuté vlastnícke práva rôznych subjektov a dôjde k dočasným záberom lesnej aj poľnohospodárskej pôdy. Preto bol vykonaný aj archeologický prieskum. Identifikované boli zásahy do podzemných i povrchových vôd ako aj potreba realizovať protierózne opatrenia. Ďaleko najvýznamnejším však bude vplyv na chránené územia, hlavne na územia NATURA 2000. K tomu bolo potrebné vypracovať podrobné tzv. primerané hodnotenia v zmysle článku 6.3 európskej smernice 92/43/EHS o biotopoch.
-
Eustream prepojovaci plynovod Slovensko - Poľsko
-
eustream, a.s.
-
Severojužný európsky plynárenský koridor
Cesta M41 Dušanbe
Aktualizovaná Správa k environmentálnej a sociálnej analýze (ESAR) bola spracovaná pre Európsku banku pre obnovu a rozvoj (EBRD), ktorá v Tadžikistane financovala výstavbu predmetnej cesty. Prijímateľom Správy bola Alfa 04 a.s. Bratislava v roku 2012. Jedná sa o dokument podobnej výpovednej hodnoty a zamerania ako je v európskych pomeroch EIA.
Súčasťou materiálu boli aj ďalšie dokumenty vyžadované EBRD:
- Aktualizovaný Environmentálny a sociálny akčný plán (ESAP)
- Aktualizovaný Plán zaangažovania zainteresovaných strán (SEP)
- Aktualizovaná Netechnická súhrnná správa (NTS)
- Aktualizovaný Rámec obnovenia existencie (LRF)
Jedná sa o úsek dlhý 4,7 km, ktorý je súčasťou tzv. CAREC III, Projektu rekonštrukcie dopravného koridoru od Dušanbe po hranicu s Uzbekistanom o celkovej dĺžke 61,5 km. Projekt by mal podporiť regionálny obchod a ekonomický rozvoj prostredníctvom skrátenia cestovného času a prevádzkových nákladov pre medzinárodnú nákladnú i osobnú dopravu na tejto pre Tadžikistan kľúčovej komunikácii. Cesta predstavuje medzinárodnú komunikáciu strategického významu a je súčasťou dvoch medzinárodných koridorov, Európskeho koridoru 60 a Ázijskej diaľnice 65.
Dôvodom dobudovania tejto cesty sú aj časté kongescie s následným emisným zaťažením a zhoršenou bezpečnostnou situáciou. V kritických úsekoch dosahuje intenzity dopravy až 39353 vozidiel za deň s výhľadom až na 72512 vozidiel za deň.
Rekonštrukcia bude spočívať v úprave súčasnej betónovej vozovky hlavnej cesty ako aj paralelnej obslužnej cesty. Úseky, kde hlavná cesta disponuje tromi dopravnými pruhmi budú rozšírené na 4 pruhy. Budú tiež vytvorené podmienky pre bezpečnú premávku chodcov. Navrhnuté boli tri varianty – červený, modrý a zelený.
-
Cesta M41 v úseku Monument Avicenna – Západná brána, Dušanbe, Tadžikistan
-
Dušanbe, Tadžikistan
Strategické environmentálne posudzovanie (SEA)
Systémovo SEA predchádza klasickej predprojektovej príprave ešte na úrovni stratégií, koncepcií a ideí. Spravidla by z týchto stratégií malo vychádzať posudzovanie vplyvov na životné prostredie (EIA) veľkej časti činností.
Najvýznamnejšie aktivity v tejto oblasti boli vykonávané pre rezorty MDV SR, MPSVR SR, MŽP SR a pre SAŽP. Na regionálnej úrovni pre Trenčiansky, Košický a Žilinský samosprávny kraj.
Na úrovni krajov zabezpečovali pracovníci spoločnosti proces SEA pre Regionálnu integrovanú územnú stratégiu pre Trenčiansky a Košický kraj.
Pre SAŽP bol posúdený Štátny program sanácie environmentálnych záťaží na roky 2016 – 2021.
V predchádzajúcich rokoch bol Enviconsult spracovateľom SEA – správ o hodnotení pre Operačné programy Integrovaná infraštruktúra a Ľudské zdroje. Súčasne spolupracoval na posúdení strategických dokumentov Stratégia rozvoja dopravy SR do roku 2020, Stratégia rozvoja osobnej dopravy SR do roku 2020 a Strategický plán rozvoja a údržby ciest II. a III. triedy.
Posudkovú činnosť v strategickom environmentálnom posudzovaní (SEA) reprezentuje odborný posudok spracovaný pre strategické dokumenty „Operačný program životného prostredia SR na roky 2007-2013“, Operačný program Doprava na roky 2007 – 2013, revízia v súvislosti s nedostatočným pokrokom v implementácii a pre Nový projekt výstavby diaľnic a rýchlostných ciest, Doplnok č. 3 zameraný na diaľnicu D4.
REFERENCIE
Integrovaná Infraštruktúra 2014 - 2020
Operačný program Integrovaná infraštruktúra predstavuje programový dokument Slovenskej republiky na čerpanie pomoci z fondov EÚ na roky 2014 – 2020 v sektore dopravy a v oblasti zlepšovania prístupu k informáciám a komunikačným technológiám, ich využívania a kvality.
Cieľom rozvoja dopravnej infraštruktúry SR je reagovať na existujúce problémy v infraštruktúre a zároveň predchádzať prognózovaným negatívnym stavom na dopravnej sieti. Zameranie rozvoja dopravnej infraštruktúry v SR v programovom období 2014 – 2020 vychádza predovšetkým z požiadaviek na zlepšenie kvality dopravnej infraštruktúry, najmä železničnej a cestnej dopravy, s prihliadnutím na zvyšovanie bezpečnosti, spoľahlivosti, prístupnosti a efektívnosti dopravy.
Vytýčené ciele OP budú napĺňané prostredníctvom týchto prioritných osí:
Kohézny fond:
- Prioritná os 1 – Železničná infraštruktúra (TEN-T CORE),
- Prioritná os 2 – Cestná infraštruktúra (TEN-T CORE),
- Prioritná os 3 – Verejná osobná doprava,
- Prioritná os 4 – Infraštruktúra vodnej dopravy (TEN-T CORE),
EFRR:
- Prioritná os 5 – Železničná infraštruktúra (mimo TEN-T CORE),
- Prioritná os 6 – Cestná infraštruktúra (mimo TEN-T CORE),
- Prioritná os 7 – Informatizácia spoločnosti,
- Prioritná os 8 – Technická pomoc.
Na základe analýzy súčasných environmentálnych problémov a významných vplyvov súvisiacich s dopravou, sformuloval ENVICONSULT spol. s r.o. environmentálne ciele OPII, ktoré pokrývajú kľúčové environmentálne aspekty. Takýmito cieľmi boli napr. znižovať hlukovú záťaž obyvateľstva, znižovať úroveň znečistenia ovzdušia v obytných zónach, zabezpečiť ochranu cenných častí prírody a funkčnosti ekosystémov, zabezpečiť integritu lokalít systému Natura 2000 a ďalších 14 cieľov.
Uvedené ciele SEA boli konfrontované s cieľmi, prioritami a aktivitami OPII definovaných v rámci jednotlivých prioritných osí. Vyhodnotenie potvrdilo všeobecne priaznivý vplyv projektov rozvoja dopravnej infraštruktúry na zlepšenie dopravnej obsluhy, bezpečnosť, zníženie hlukovej a emisnej záťaže sídelných útvarov, odklonením dopravy zo súčasne dopravne zaťažených komunikácií.
-
OP Integrovaná Infraštruktúra 2014 - 2020
-
Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky
Regionálna integrovaná územná stratégia Košického kraja 2014 - 2020
Dosahovanie globálneho cieľa RIÚS KK v súlade so Stratégiou Európa 2020, s cieľmi Národného programu reforiem a v nadväznosti na Partnerskú dohodu sa bude realizovať pomocou mäkkých a tvrdých (investičných) opatrení v nasledovných strategických prioritách:
- Bezpečná a ekologická doprava
- Ľahší prístup k efektívnym a kvalitnejším službám
- Mobilizácia kreatívneho priemyslu
- Zlepšenie kvality života s dôrazom na životné prostredie
Strategické priority, investičné priority a špecifické ciele RIÚS KK boli zadefinované osobitne pre územie Košického kraja a pre funkčné územie mesta Košice.
Na základe analýzy súčasných environmentálnych problémov sformuloval ENVICONSULT spol. s r.o. environmentálne ciele RIUS Košického kraja, ktoré pokrývajú kľúčové environmentálne aspekty. Takýmito cieľmi boli napr. skvalitniť ľudské zdroje v oblasti zdravotníctva, racionálne využívať prírodné zdroje, zabezpečiť ochranu cenných častí prírody a funkčnosti ekosystémov, zabezpečiť integritu lokalít systému Natura 2000 a ďalších 14 cieľov.
Uvedené ciele boli konfrontované s cieľmi a aktivitami RIÚS KK definovaných v rámci jednotlivých strategických priorít.
Environmentálne vplyvy vyplývajúce zo špecifických cieľov strategických priorít 1 a 4 majú charakter vplyvov investičných projektov a vplyvy vyplývajúce zo špecifických cieľov strategických priorít 2 a čiastočne aj 3 majú charakter vplyvov tzv. mäkkých opatrení. V prvom prípade sa jedná o vplyvy ako pozitívne tak aj negatívne na jednotlivé zložky životného prostredia a na zdravie obyvateľstva. V druhom prípade vplyvy vyplývajú zo zlepšenia sociálnej situácie obyvateľov a podporujú zdravie znížením psychických stresov.
Investičné opatrenia, medzi ktoré patrí výstavba a rekonštrukcia dopravnej a technickej infraštruktúry, nie sú takého charakteru a rozsahu, žeby mohli vyvolať významnejší vplyv na zložky životného prostredia. Za najzávažnejšie možno považovať vplyvy aktivít, ktoré budú realizované v chránených územiach, hlavne v územiach spadajúcich pod Natura 2000. Nakoľko sa však jedná len o rekonštrukčné práce týkajúce sa vybraných úsekov ciest II. a III. triedy, neočakáva sa významnejší zásah do chránených území. Podobne je to aj s výstavbou vodovodných a kanalizačných systémov. Z hľadiska miery vplyvov možno považovať za najvážnejšie aktivity budovanie cyklotrás, ktoré hlavne v extravilánových úsekoch musia byť pod kontrolou ŠOP SR a všetky plánované zámery musia byť predložené na vyjadrenie orgánu ochrany prírody a krajiny.
-
Regionálna integrovaná územná stratégia Košického kraja 2014 - 2020
-
Košický samosprávny kraj
Štátny program sanácie environmentálnych záťaží 2016 - 2021
Štátny program sanácie environmentálnych záťaží (2016 – 2021) predstavuje strategický dokument s celoštátnym dosahom pre systematické odstraňovanie environmentálnych záťaží na Slovensku, ktorý určuje rámcové úlohy a opatrenia na postupné znižovanie negatívnych vplyvov environmentálnych záťaží na zdravie človeka a životné prostredie.
Cieľom sanácie environmentálnych záťaží je:
- odstránenie príčin vzniku environmentálnej záťaže,
- obmedzenie plošného a priestorového šírenia sa znečisťujúcich látok v podzemnej vode, pôde a horninovom prostredí,
- odstránenie kontaminácie alebo zníženie koncentrácie znečisťujúcich látok zo znečistenej podzemnej vody, pôdy a horninového prostredia na úroveň akceptovateľného rizika,
- zabezpečenie environmentálne vhodného nakladanie s odpadmi vzniknutými počas sanácie,
- zabezpečenie rekultivácie sanovanej lokality,
- vybudovanie monitorovacieho systému na sledovanie priebehu a účinnosti sanácie.
Globálny cieľ ŠPS EZ, ktorým je systematické odstraňovanie environmentálnych záťaží, bude realizovaný prostredníctvom nasledovných programovo orientovaných cieľov:
Cieľ 1 Zlepšenie manažmentu environmentálnych záťaží;
Cieľ 2 Identifikácia a prieskum pravdepodobných environmentálnych záťaží;
Cieľ 3 Podrobný prieskum environmentálnych záťaží;
Cieľ 4 Sanácia environmentálnych záťaží;
Cieľ 5 Monitoring environmentálnych záťaží.
Na základe analýzy súčasných environmentálnych problémov sformuloval ENVICONSULT spol. s r.o. environmentálne ciele ŠPS EZ, ktoré pokrývajú kľúčové environmentálne aspekty. Takýmito cieľmi boli napr. znižovať rizika ohrozenia zdravia obyvateľstva, znížiť tvorbu prašnosti pochádzajúcu z devastovaných plôch, zabezpečiť ochranu cenných častí prírody a funkčnosti ekosystémov, zabezpečiť integritu lokalít systému Natura 2000 a ďalších 15 cieľov.
Z hodnotenia vyplýva, že realizácia cieľov ŠPS EZ 2016 – 2020 môže len vo výnimočných prípadoch negatívne ovplyvniť niektoré zložky životného prostredia, a to hlavne v prípade nevhodne zvolenej sanačnej metódy, zlyhania technologického zariadenia, havárie spojenej s únikom nebezpečných látok a pod.
Na prevenciu, elimináciu a minimalizáciu vplyvov implementácie ŠPS EZ na životné prostredie a zdravie bola navrhnutá sada opatrení.
-
Štátny program sanácie environmentálnych záťaží 2016 - 2021
-
SAŽP Banská Bystrica
IPKZ – Integrovaná prevencia a kontrola znečisťovania životného prostredia
IPKZ predstavuje povoľovací proces, ktorý sa týka priemyselných činností uvedených v prílohe č. 1 zákona č. 39/2013 Z.z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia v znení neskorších predpisov. V týchto prípadoch nahrádza stavebné konanie a výsledkom je vydanie tzv. integrovaného povolenia.
Rozdiel oproti normálnemu stavebnému konaniu spočíva v tom, že vydané povolenie v sebe integruje okrem stavebného povolenia aj všetky potrebné povolenia a súhlasy vyplývajúce zo špecifických právnych predpisov v oblasti životného prostredia.
Proces začína vypracovaním žiadosti o integrované povolenie a končí jeho vydaním zo strany SIŽP. Vlastná príprava a spracovanie žiadosti zahŕňa rozpracovanie hlavných technologických uzlov, komplexnú materiálovú bilanciu v zariadení, spotreby médií, nakladanie s chemickými látkami, odpadmi, popis inžinierskych a dopravných sietí ako aj základné environmentálne parametre zariadenia a ich súlad s BAT (Best Available Techniques). Súčasťou žiadosti je aj detailné posúdenie hlukovej a imisnej situácie – hluková, emisno-technologické a imisno-prenosové posúdenie (rozptylová štúdia) a posúdenie zaradenia spoločnosti podľa zákona č. 128/2015 Z.z. o závažných priemyselných haváriách.
Nakoľko je Enviconsult držiteľom príslušných oprávnení z oblasti geologických činností, je v jeho kompetencií vypracovať tzv. východiskovú správu obsahujúcu informácie o stave kontaminácie pôdy a podzemných vôd nebezpečnými látkami, ktoré sú vymenované v prílohe č. 3 zákona.
ENVICONSULT spol. s r.o. zabezpečuje IPKZ komplexne a jeho činnosť pozostáva vo všeobecnosti z týchto úkonov:
- príprava žiadosti o integrované povolenie,
- východisková správa v zmysle § 8 zákona,
- spolupráca s projektantom,
- konzultácie na inšpektoráte životného prostredia,
- účasť na konaní,
- zabezpečenie vydania integrovaného povolenia,
- dopracovanie potrebnej prevádzkovej dokumentácie ku kolaudačnému konaniu (napr. prevádzkové poriadky, havarijné plány, súbor technicko-prevádzkových parametrov a technicko-organizačných opatrení pre zdroje znečisťovania a iné).
ENVIRONEMNTÁLNY MANAŽMENT STAVIEB
ENVICONSULT spol. s r.o. sa počas svojej 25 – ročnej histórie snažil o maximálne prepojenie posudzovania vplyvov na životné prostredie s praktickými skúsenosťami pri realizácii činnosti. Preto malo vedenie spoločnosti od začiatku ambíciu prepojiť svoje poradenské aktivity s projektovou praxou a neskôr aj s realizáciou investícií.
Preto je možné považovať za profesionálny vrchol spoločnosti vypracovanie a implementáciu plánov riadenia environmentálnych a sociálnych aspektov z pozície environmentálneho manažéra pri dvoch PPP projektoch. Nastavenie manažmentových plánov a ich vypracovanie pritom nadväzuje na zhodnotenie všetkých činností vykonaných vo fáze predprojektovej a projektovej prípravy.
Prvá fáza výkonu environmentálneho manažmentu každej významnejšej stavby preto pozostáva z vypracovania plánov riadenia pre každú relevantnú oblasť, s ktorou sa na stavbe možno stretnúť. Hlavný stavebný kameň uvádzaných plánov predstavujú výsledky a opatrenia vyplývajúce z procesu EIA a povoľovacieho konania. Ďalším zdrojom požiadaviek môžu byť dokumenty vypracovávané pre finančné inštitúcie (EIB, EBRD), ktoré samé o sebe významnou mierou limitujú prístup k realizácií výstavby či následnej prevádzky stavby.
Zabezpečenie doplnenia rôznych povolení podmieňujúcich stavbu, ako aj legalizácia zmien projektu stavby formou oznámení o zmene podľa zákona o EIA (príloha č. 8a), práca s verejnosťou, to sú základné činnosti sprevádzajúce stavbu po väčšinu doby výstavby.
Dohľad nad plnením podmienok z vypracovaných registrov ako aj interná kontrola plnenia podmienok výstavby sú priebežné činnosti vykonávané environmentálnym manažérom počas trvania stavby. K tomu sa viaže aj spolupráca s externým environmentálnym dozorom, ktorým je nezávislá organizácia spravidla určená investorom alebo financujúcou organizáciou.
Za realizáciu stavby v súlade s citovanými zásadami je plne zodpovedný stavebník, a preto je dôležité, aby mal environmentálny manažér čo najsilnejšie kompetencie a postavenie v štruktúre riadenia stavebníka.
Enviconsult sa zúčastnil na príprave ponúk a koncesných zmlúv pre projekty PPP už v rokoch 2009 až 2010 pre 5 úsekov diaľnice D1 pre koncesionárov, ktorých zo slovenskej strany reprezentovali Doprastav, a.s. a Váhostav, a.s. Po úspešnom tendri boli zahájené spracovanie SQE dokumentácie a prípravné práce.
V priebehu roka 2015 sa spoločnosť Enviconsult spol. s r.o. podieľala na príprave ponuky na realizáciu diaľnice D4 v priestore Bratislavy pre konzorcium španielskej spoločnosti Cintra, kde zastrešovala kompletne problematiku ochrany životného prostredia. V roku 2016 sa stal ENVICONSULT subdodávateľom zhotoviteľa diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 spoločnosti D4R7 Construction, s.r.o., v pozícii environmentálneho a sociálneho manažéra, ktorú vykonával do leta 2018.
Bohaté skúsenosti získala spoločnosť aj ako partner oboch citovaných európskych bánk, pre ktoré spracovala kompletnú dokumentáciu v zmysle interných predpisov týchto finančných subjektov.
Enviconsult, ako relatívne menšia spoločnosť, sa presadila aj pri výkone externej kontrolnej činnosti, tzv. environmentálnom dozore veľkých investičných celkov. Ten býva spravidla súčasťou stavebného dozoru, ale môže byť účelovo objednaný a vykonávaný aj mimo stavebného dozoru. Takýto externý environmentálny dozor vykonával Enviconsult priamo pre NDS, a.s. na stavbe diaľnice D1 v úseku Hubová – Ivachnová.
Svoje skúsenosti z oblasti PPP prezentoval Enviconsult v odbornom časopise „the PPP journal“ , ktorý vydáva PSCA International Ltd.
ENVIRONMENTÁLNY MONITORING
Požiadavky na komplexný environmentálny monitoring sa v našich podmienkach uplatňujú pri výstavbe väčších líniových stavieb, najmä diaľnic a rýchlostných ciest. V takomto prípade komplexný monitoring životného prostredia zahŕňa zložky:
- hluk a vibrácie
- ovzdušie
- podzemné vody
- povrchové vody
- biota
Vo všeobecnosti požiadavky na monitoring vyplývajú zo záverečného stanoviska vydaného v procese EIA a upresnení v DSP (Projekt monitoringu). Vo väčšine prípadov sú požiadavky na monitoring zamerané na povrchové a podzemné vody a hluk.
Takéto dielčie monitoringy sú pravidelne vykonávané pre väčšie organizácie napr. Kia Slovakia s.r.o., Mobis Slovakia s.r.o., DHOLLANDIA Central Europe s.r.o., úsek diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala a ďalšie.
Komplexný environmentálny monitoring vrátane operatívneho monitoringu je zabezpečovaný pre zhotoviteľa stavby diaľničného obchvatu Bratislavy D4R7 Construction, s.r.o.
Bohaté skúsenosti v oblasti monitoringu boli svojho času premietnuté do metodickej príručky pre sledovanie vplyvu výstavby a prevádzky ciest a diaľnic na životné prostredie, ktorá bola spracovaná pre Slovenskú správu ciest a vydaná v rámci súboru Technických predpisov SSC pod číslom TP 06/2008.
REFERENCIE
Monitoring podzemných vôd
Závody sú situované v rámci ochranného pásma vodárenských zdrojov Teplička nad Váhom a Gbeľany. Cieľom monitoringu je včasné informovanie o potenciálnom ohrození vodárenského zdroja Teplička a realizácia sanačných opatrení.
Monitorovacie práce sú realizované v zmysle projektu monitoringu (október 2004) a nadväzne vypracovaných prevádzkových poriadkov monitoringu pre jednotlivé závody, v zmysle podmienok vodárenskej spoločnosti SEVAK, a.s.
Monitoring bol zameraný na
- sledovanie hladín a kvality podzemnej vody;
- sledovanie kvality povrchovej vody;
- sledovanie kvality vôd z povrchového odtoku odvádzaných do vsakovacích systémov;
- sledovanie kvality vôd z povrchového odtoku prečisťovaných v odlučovačoch ropných látok (ORL).
-
KIA MOTORS – MOBIS – HYSCO SLOVAKIA, Monitoring podzemných a povrchových vôd
-
Kia Motors Slovakia s.r.o., Mobis Slovakia s.r.o., Hyundai Steel Slovakia s.r.o. a SHT Slovakia s.r.o.
-
Teplička nad Váhom, Žilinský kraj
PPP Diaľničného obchvatu Bratislavy D4R7
Environmentálny monitoring pre diaľničný obchvat Bratislavy zabezpečuje ENVICONSULT spol. s r.o. od roku 2017. Monitoring je vykonávaný pre 5 úsekov diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7:
- Úsek 1: Diaľnica D4 Jarovce – Ivanka Sever
- Úsek 2: Diaľnica D4 Ivanka Sever – Rača
- Úsek 3: Rýchlostná cesta R7 Bratislava Prievoz – Ketelec (vrátane križovatky Prievoz)
- Úsek 4: Rýchlostná cesta R7 Ketelec – Dunajská Lužná
- Úsek 5: Rýchlostná cesta R7 Dunajská Lužná – Holice.
Cieľom monitorovania je poskytnúť informácie o reálnom stave a vývoji jednotlivých zložiek životného prostredia v území dotknutom stavbou.
Monitorovanie životného prostredia sa vykonáva podľa Plánu monitoringu životného prostredia.
Monitoring pozostáva z
- A) Monitoringu podzemných vôd,
- B) Monitoringu povrchových vôd,
- C) Monitoringu hluku,
- D) Monitoringu ovzdušia,
- E) Monitoringu biotopov.
Podzemná voda
Monitorovacia sieť podzemnej vody pozostáva z 54 objektov.
Povrchová voda
Ročne sa odoberie v rámci monitoringu na jednotlivých vodných tokoch 99 vzoriek.
Hluk
Sieť monitoringu hluku pozostáva z 21 monitorovacích bodov.
Kvalita ovzdušia
Meranie kvality ovzdušia sa vykonáva dvakrát ročne na piatich stanovištiach.
Biotopy
Predmetom monitorovania sú biotopy, ktoré môžu byť ovplyvnené v priebehu výstavby. Súčasne sú vyhodnocované migračné koridory živočíchov, ktoré môžu byť ovplyvnené stavebnou činnosťou.
-
PPP Diaľničného obchvatu Bratislavy D4R7
-
D4R7 Construction s.r.o.
-
Bratislavský kraj
GEOLOGICKÉ PRÁCE – HYDROGEOLÓGIA, STARÉ ZÁŤAŽE, ANALÝZY RIZIKA
Spoločnosť ENVICONSULT spol. s r.o. disponuje geologickým oprávnením na tieto geologické práce:
- hydrogeologický prieskum
- geologický prieskum životného prostredia
- monitorovanie geologických faktorov životného prostredia
- sanácia geologického prostredia
- sanácia environmentálnej záťaže
Hydrogeológia
Enviconsult vykonáva komplexný hydrogeologický prieskum zahŕňajúci:
- vyhľadávanie zdrojov podzemných vôd
- realizáciu hydrodynamických (čerpacích) skúšok
- výpočty zásob podzemných vôd
- monitoring podzemných vôd,
- návrh ochranných pásiem vodných zdrojov
Najčastejším dôvodom pre realizáciu hydrogeologického prieskumu je pripravovaná investičná výstavba na nových plochách, kde je potrebné preveriť vhodnosť územia pre zástavbu z hľadiska stavu podzemných vôd.
Spoločnosť sa tiež zaoberá vyhľadávaním vodných zdrojov, ich mapovaním, zdokumentovaním vrátane čerpacích skúšok a návrhmi na stanovenie ich ochranných pásiem. Pomerne časté sú požiadavky na hydrogeologické posudky nielen pre väčšie stavby ale aj pre vodné zdroje pri rodinných domoch.
Z významnejších referencií možno zmieniť hg prieskumy pre výstavbu diaľnic napr. D1 Tunel Višňové, D3 Skalité – hranica SR/PR, Vodné dielo Žilina, či pre čerpacie stanice pohonných hmôt.
Environmentálne záťaže
Enviconsult zabezpečuje celý proces riešenia starých environmentálnych záťaží, t.j. lokalít, v ktorých došlo v minulosti k rozsiahlemu znečisteniu horninového podložia a podzemných vôd (najmä priemyselné areály a skládky odpadov). Všetky činnosti súvisiace s environmentálnymi záťažami sa realizujú v zmysle zákona č. 569/2007 Z.z. o geologických prácach (geologický zákon) a Smernice MŽP SR z 28. januára 2015 č. 1/2015 – 7 na vypracovanie analýzy rizika znečisteného územia. Postup riešenia environmentálnej záťaže zahŕňa v zmysle tejto smernice nasledovné činnosti:
- hodnotenie doplňujúcich údajov o skúmanom území
- identifikáciu rizika
- hodnotenie environmentálnych rizík
- hodnotenie zdravotných rizík
- stanovenie cieľov sanácie geologického prostredia alebo sanácie environmentálnej záťaže
- navrhovanie a hodnotenie variantov sanácie geologického prostredia alebo sanácie environmentálnej záťaže, vrátane odhadu potrebných finančných nákladov.
Rozsahom prác najvýznamnejšia referencia Enviconsultu v tejto oblasti bola realizácia prieskumu environmentálnych zaťaží, pozostávajúceho z 50 monitorovacích vrtov a 215 vrtov na odber vzoriek zemín v areáli Volkswagenu Bratislava v deväťdesiatych rokoch minulého storočia. Za tým nasledovala analýza rizika a zabezpečenie sanácie podzemných vôd v troch oblastiach areálu podniku.
V poslednom období to bol posudok k environmentálnym záťažiam v areáli Kovohút Krompachy, kde bol tiež v predchádzajúcom období robený environmentálny audit, vrátane prieskumu starých záťaží.
ENVICONSULT spol. s r.o. spolupracuje s SIŽP na vzniknutých havarijných situáciách v regióne severného Slovenska, ktoré boli dôsledkom havárií kamiónov a následného vytečenia ropných látok do horninového prostredia.
ENVIRONMENTÁLNY MANAŽMENT PODNIKOV – VODA, OVZDUŠIE, ODPADY
Manažment podnikov je jedným zo špičkových produktov spoločnosti, vyvinutý predovšetkým pre malé a stredné podniky a pre finančné inštitúcie. Externé zabezpečenie plnenia povinností v oblasti ochrany životného prostredia vytvára manažmentu podnikov viac priestoru pre venovanie sa vlastným podnikateľským aktivitám.
Ponúkaná služba je zameraná komplexne na environmentálnu operatívu vyplývajúcu z aktuálnych právnych predpisov v tej ktorej oblasti environmentu. Hlavnými oblasťami, na ktorú je služba zameraná sú hlavne:
- riadenie odpadového hospodárstva
- riadenie vodného hospodárstva
- riadenie ochrany ovzdušia
V rámci výkonu činnosti Enviconsult zabezpečuje plnenie všetkých legislatívnych požiadaviek v oblasti životného prostredia, vzťahujúcich sa na konkrétny podnik, pričom na seba preberá zodpovednosť za eventuálne postihy zo strany inšpekčných orgánov.
Konečnými užívateľmi environmentálnych služieb boli počas 25 ročnej histórie aj bankové inštitúcie, ako sú banky – ČSOB, Slovenská sporiteľňa, Prima banka Slovensko a VÚB, s pobočkami po celom Slovensku.
Z výrobných podnikov sú významní klienti – Ferona Slovakia a.s., s ktorou Enviconsult spolupracuje už od roku 1994, Johnson Controls, Hasta, Team Industries, Tower Automotive Malacky, Franke Slovakia, Fiving Liptovský Mikuláš, Erpos Žilina, Elastorsa Slovakia, COBA Automotive, Schomburg Slovensko a mnohí ďalší.
Iné oblasti reprezentujú – Vodné dielo Žilina, stredisko NDS v Liptovskom Mikuláši, z predajcov automobilov je významný klient Motor Car, z oblasti rekreácie a kúpeľníctva napr. Slovenské liečebné kúpele Rajecké Teplice.
Riadenie odpadového hospodárstva
V oblasti odpadového hospodárstva Enviconsult ponúka komplexnú službu, od analýzy potrieb, cez realizáciu nápravných opatrení a následné spravovanie systému. Služba zabezpečuje dosiahnutie súladu klienta s požiadavkami príslušnej legislatívy – zákona č. 79/2015 Z.z. o odpadoch a súvisiacich predpisov. Navyše spoločnosť zabezpečuje pre svojich klientov odber a zneškodnenie odpadov na základe súhlasu na preprava odpadov v súlade s podmienkami ADR.
Riadenie vodného hospodárstva
V oblasti vodného hospodárstva Enviconsult zabezpečuje dosiahnutie súladu klienta s požiadavkami zákona č. 364/2004 Z.z. o vodách a súvisiacich predpisov.
V prípade potreby Enviconsult zabezpečuje výkon funkcie vodohospodára, v zmysle požiadaviek vodného zákona a spracováva tiež odborné posudky v prípade stretu pripravovaných investičných akcií a ochranných pásiem vodných zdrojov.
Riadenie ochrany ovzdušia
Aktivity v oblasti ochrany ovzdušia sú zamerané do troch oblastí :
- manažovanie zdrojov znečisťovania ovzdušia prevádzkovateľa z pohľadu požiadaviek zákona o ochrane ovzdušia
- spracovanie agendy súvisiacej s ochranou ovzdušia v procese integrovaného povoľovania
- spracovanie rozptylových štúdií
Spracovanie rozptylových štúdií znečisťujúcich látok sa viaže hlavne na posudzovanie vplyvov (EIA). Môžu však byť spracované aj samostatne vo forme odborných posudkov v rámci povoľovacieho konania.
V prípade manažmentu zdrojov znečisťovania ovzdušia ako aj v prípade procesu integrovaného povoľovania sa jedná o riadenie ochrany ovzdušia v súlade s požiadavkami zákona č. 137/2010 Z.z. o ochrane ovzdušia a súvisiacich predpisov.
ENVICONSULT spol. s r.o. poskytuje vyššie uvedeným spôsobom služby útvaru životného prostredia alebo podnikového ekológa viac ako 50 spoločnostiam a cca 200 prevádzkam po celom Slovensku.
ZVOZ A ZNEŠKODŇOVANIE ZDRAVOTNÍCKEHO ODPADU
Enviconsult zabezpečuje od roku 1997 pre svojich klientov zneškodňovanie nebezpečných i ostatných odpadov. Na základe potvrdení o registrácii, ktoré vydal Okresný úrad v Žiline – odbor životného prostredia dňa 15.10.2001 a ďalších povolení, môže Enviconsult zabezpečovať zneškodňovanie takmer všetkých druhov odpadov s výnimkou rádioaktívnych odpadov a uhynutých zvierat.
Pre účely prepravy nebezpečných odpadov disponuje spoločnosť výbavou ADR, príslušnou technikou a vyškoleným personálom .
V oblasti nakladania s nebezpečnými odpadmi sa zameriava Enviconsult od svojho založenia hlavne na zabezpečenie zneškodnenia odpadov zo zdravotníckych zariadení – katalógové čísla 18 01 02 a 18 01 03. Vzhľadom na neustále sa meniacu situáciu v rezorte zdravotníctva sa pomerne často menila aj klientela spoločnosti. Možno však konštatovať, že Enviconsult spolupracoval s tými najväčšími nemocničnými zariadeniami na Slovensku ako je Fakultná nemocnica s poliklinikou F.D. Roosevelta Banská Bystrica, Univerzitná nemocnica Martin, Univerzitná nemocnica Bratislava ako aj s menšími nemocnicami s poliklinikou v Lučenci, Veľkom Krtíši, Hnúšti a ďalšími. Klientelu spoločnosti predstavovali aj Úrad pre dohľad nad zdravotníckou starostlivosťou a menšie zdravotnícke zariadenia na úrovni polikliník a menších špecializovaných pracovísk. Významný podiel má aj cca 1000 privátnych lekárov po celom Slovensku.
Zneškodnenie nebezpečných odpadov z iných oblastí hospodárskeho sektora je zabezpečované hlavne pre organizácie, kde vykonáva Enviconsult funkciu externého podnikového ekológa. V takomto prípade sú zneškodňované odpady za náklady koncového zariadenia, čo predstavuje pre klientov úsporné riešenie.
ŠPECIFICKÉ OBLASTI - VODOZÁDRŽNÉ OPATRENIA, DUE DILLIGENCE, EMS, KEP
Medzi „špecifické oblasti“ pre účely tejto stránky sú uvedené oblasti činností, ktoré nezaraďujeme do každodennej praxe spoločnosti ENVICONSULT spol. s r.o..
Jedná sa viac menej o príležitostné zákazky, s ktorými sa pracovníci spoločnosti stretávajú s výskytom jedenkrát za rok alebo aj za dlhšie obdobie.
Ďalšími aktivitami Enviconsultu sú činnosti vyplývajúce zo zákona o závažných priemyselných haváriách, aktivity v oblasti ochrany prírody a ďalšie.
Realizácia vodozádržných opatrení
V roku 2011 sa ENVICONSULT spol. s r.o. úspešne uchádzal o realizáciu vodozádržných opatrení v katastroch troch obcí v Žilinskom okrese – Rajeckých Tepliciach, Rajeckej Lesnej a Divine. Jednalo sa o kampaň Úradu vlády SR, ktorej cieľom bolo maximálne prispieť k zmierneniu klimatických zmien prostredníctvom zvýšenia kapacity zdržania vody v krajine na báze menších vodozádržných stavieb ako sú poldre, drevené prehrádzky ako aj ďalších iných opatrení.
Environmentálny audit, Due Dilligence
ENVICONSULT spol. s r.o. poskytuje vypracovanie environmentálnych auditov pre rôzne účely, napr. za účelom :
- zistenia súladu podniku s právnymi predpismi v oblasti životného prostredia
- kúpy a predaja spoločnosti, areálu a pod.
- úvodnej analýzy v rámci budovania EMS
- environmentálneho zhodnotenia spoločnosti ako súčasti Due Dilligence
V poslednom období sa jedná najčastejšie o Due Dilligence, ktorý realizujú investori pri záujme o kúpu veľkých výrobných komplexov. Predmetom takéhoto environmentálneho zhodnotenia je v prvom rade vyhodnotenie súladu prevádzky zariadenia, jeho hnuteľného i nehnuteľného majetku, s existujúcimi a pripravovanými právnymi predpismi v oblasti životného prostredia a vyhodnotenia environmentálnych rizík vyplývajúcich z nedodržiavania ustanovení zákonov alebo z existencie starých environmentálnych záťaží.
Budovanie systémov environmentálneho manažérstva
Jednou z oblastí činnosti spoločnosti Enviconsult je budovanie a eventuálne následné udržiavanie systémov environmentálneho manažérstva (EMS). Systémový prístup k ochrane životného prostredia dostal pravidlá vo forme štandardizovaných postupov, ktorými sú medzinárodná norma ISO 14001 a EMAS, ktorý bol do slovenskej legislatívy transponovaný vo forme zákona č. 468/2002 o systéme environmentálne orientovaného riadenia a auditu.
Zavádzanie systémov environmentálneho manažmentu znamená integráciu otázok ochrany životného prostredia do systému riadenia podniku. Fungujúci systém zaručuje zhodu činnosti podniku s legislatívnymi predpismi a priaznivé vnímanie podniku zo strany orgánov štátnej správy a iných zainteresovaných strán. Uvedené platí obzvlášť významne v prípade prípravy veľkých investičných celkov, kde je základom vytvoriť a implementovať SQE (Social, Quality and Environmental) management system. Uvedené zabezpečoval ENVICONSULT spol. s r.o. pre oba PPP projekty, na ktorých participoval – Projekt diaľničného obchvatu Bratislavy – D4R7 a Diaľnica D1 v úsekoch Dubná Skala až Svinia.
Územné a krajinné plánovanie
Nosnými aktivitami v tejto oblasti sú projekty Územných systémov ekologickej stability (ÚSES) a Krajinno-ekologické plány (KEP), ktoré sa spracovávajú ako súčasť ÚPD.
Približne od roku 2000 Enviconsult úzko spolupracuje s AGS Ateliérom v Prievidzi, s ktorým boli finalizované územné plány Banskej Štiavnice, Bánoviec nad Bebravou, Prievidze, Handlovej a ďalších obcí.
Aktuálne participuje Enviconsult na Urbanistickej štúdii „Riešenie centrálnej rozvojovej osi Petržalky“, ktorej obstarávateľom je Hlavné mesto Slovenskej republiky Bratislava a spracovateľom Prof. Ing. arch. B. Kováč, PhD.